zaterdag 21 november 2015

zicht op een stad

Het indrukwekkende stadhuis van Oudenaarde had me onmiddellijk te pakken. Het stadhuis is ook een prachtig voorbeeld van Brabantse gotiek. Het belfort is door UNESCO erkend als werelderfgoed.

Toen we het MOU bezochten, viel het me op dat het museum ordentelijk was opgesteld. Het Museum voor Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen bevindt zich in het stadhuis zelf.

Enkele historische figuren loodsten me als het ware in de ziel van de stad. Deze stad heeft een rijke geschiedenis. Het heeft een link met Vauban, Lodewijk de 14de en het beschikt over een Jezuïetencollege.

Adriaan Brouwer was ook afkomstig van deze stad. Deze schilder schilderde voornamelijk dronkemanstaferelen. Zijn schilderijen zijn een plezier om naar te kijken. Ik moest spontaan aan enkele taferelen van Brueghel denken. De schilderijen vergroten enkele beelden uit. De schildertechniek van Adriaan Brouwer is trouwens fenomenaal.

De wandtapijten op de hoogste verdieping deden me dan denken aan het harde werk om dit allemaal te weven. Oudenaarde heeft immers ook een roemrijk textielverleden.

Kortom, breng een bezoek aan Oudenaarde en geniet hoe ‘Hans de krijger’ vanop de toren van het stadhuis van de stad geniet.

1 opmerking:

  1. We hebben er een tijd gewoond en het stadhuis - dat als inspiratiebron diende voor dat van Brussel trouwens! - en het MOU zijn zeker de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen