zaterdag 9 november 2019
maandag 4 november 2019
zondag 6 oktober 2019
zondag 22 september 2019
Hier was vuur. Een bundel van Anna Enquist
‘Over moeders en kinderen’ is de ondertitel van de gedichtenbundel
‘Hier was vuur’ van Anna Enquist. Opmerkelijk is de verleden tijd in de titel. Veel elementen in de gedichten gaan over een heengaan.
De bundel opent ijzersterk met ‘Mijn zoon’ in de reeks
Kinderszenen. Spijtig genoeg is de dood hier aanwezig, maar de dichteres
gebruikt de taal als wapen, zelfs zonder taal bindt ze de strijd aan. ‘Ik neem
hem in mijn arm en zonder spreken vaag ik de oorlog weg en kinderkanker, mijn
eigen dood, het monster van de tijd.’
Anna Enquist zoomt ook in op haar dochter, meer bepaald haar
opgroeiende dochter. Wonderlijk is het. ‘Zij is een acrobaat, hoog in de lucht
doet zij kunsten aan de trapeze. Vijftien jaar.’ Deze sublieme zinnen raken de
gevoelige snaar met treffende metaforen. In het gedicht ‘Polikliniek’ iets verder in
de bundel schreeuwt de dichteres poëtisch haar machteloosheid uit. ‘Nunc
dimittis’ voor de zoon komt hard aan.
In deze bundel krijgen veel herinneringen een plaats: vakantieherinneringen,
herinneringen aan speciale momenten. Met poëtische beelden en geslaagde
enjambementen slaagt deze Nederlandse dichteres erin diepgang te creëren. Een
voorbeeld uit ‘Weer thuis’: ‘Een tocht langs de grofgekartelde rand / van het
land: hier had het leven zijn / rauwste vorm …’
De muzikale interesse van Anna Enquist komt tot uiting in
‘Voor hobo en piano’. Dichterlijk is ‘ik vang mijn grote kind nog in een
uitgerekt akkoord maar ga haar toevertrouwen aan de tegenwind.’
Anna neemt afscheid, dat wil zeggen de mama neemt afscheid.
‘Ik ben de jongen en het meisje kwijt. Beiden ben ik verloren toen de tijd
verstreek.’ Dit klinkt ook heel sterk door in de titel van de bundel.
Wat bindt me nu aan deze bundel? Eerst en vooral de taal.
Anna Enquist spreekt mij aan op een unieke manier die zowel fijnzinnig als
teder is, soms gaat het over heel droevige dingen. In een cursus van het vijfde
middelbaar stond dit fragment: ‘In de verloskamer juichen ze bij het omgekeerde
doelpunt van de geboorte. Niemand voorziet de wraak van de keeper …’ Dit is een
veelzeggend fragment. ‘Geef terug!’ is de titel van het laatste gedicht in de
bundel.
maandag 16 september 2019
opnieuw een aparte kijk op de werkelijkheid
Het Nieuwsblad van maandag 16 september 2019 covert een grote
foto met een ontgoochelde Anderlechtspeler op. Sporting Anderlecht kende zijn
slechtste seizoenstart in 92 jaar. Een donderspeech van gelauwerde Vincent Kompany
was het gevolg. De grinta komt vast wel terug.
De krant bericht ook over zoveel meer. Commentaarschrijver
Peter Mijlemans spreekt over een Waalse dooi in zijn stukje op de tweede
pagina. Ik vraag me af: Is België nog hip? Of is, zoals de redacteur aangeeft,
het Belgisch model aan een onderhoud toe?
Verder in de krant staat er een kleurrijk verslag van de eerste
theatershow van de reeks Nachtwacht. ‘Het vervloekte perkament’ bleek een
voltreffer te zijn in CC Asse. Het is opmerkelijk hoe een vampier, een elf en
een weerwolf voor zoveel magie zorgen. Misschien is dat niet zo opmerkelijk, want
de elementen van een spannend verhaal zitten allemaal vervat in de nieuwe theatervoorstelling.
Wie kent ten slotte ad inferos niet?
donderdag 12 september 2019
Musée Charlier
Musée Charlier is een pareltje van een museum aan de vijfhoek in Brussel. Nabij het Warandepark en het Vlaams Parlement zijn twee oude herenhuizen te vinden waarin het museum gehuisvest is. Victor Horta, één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de art nouveau, deed enkele aanpassingen aan het gebouw. Mecenas en kunstliefhebber Henri Van Cutsem gaf het aan beeldhouwer Guillaume Charlier die het op zijn beurt aan de gemeente Sint-Joost-ten-Node schonk.
In het museum zijn enkele boeiende kunstwerken te zien van
onder andere Alfred Stevens, Emile Wauters, Anna Boch en Eugène Laermans. Er hangt
ook een klein schilderij van James Ensor: 'Bloemen en vlinders'.
De inrichting van dit museum beklemtoont nog het
huiselijke met een empiresalon, een ontmoetingssalon, etc. Naast de bekende musea
in Brussel mag dit museum zeker niet ontbreken op de lijst van must sees. Het
is trouwens opmerkelijk stil in het huis nabij de drukke binnenring. Een reden te meer om het Charliermuseum te bezoeken.
dinsdag 3 september 2019
zondag 1 september 2019
Lanny
‘Lanny’, zelden ben ik zo van mijn sokken geblazen dan door
dit boek. Max Porter, de auteur, schreef een meeslepend, soms fragmentarisch
verhaal over een bijzondere jongen Lanny die vaak in zijn eigen wereld vertoeft.
Zijn ouders en vooral zijn moeder, een schrijfster, spelen in op die 'fantasie'. Mad Pete
leidt Lanny in de wereld van het tekenen en dan is er nog gossiping Peggy, die een belangrijke figuur is in het dorp nabij Londen waar het verhaal zich afspeelt. De afwisseling in het vertelperspectief
zorgt voor aangename lectuur, je kan het vergelijken met het kijken naar een
diamant.
De taal van deze Britse auteur is fenomenaal fascinerend. Ik
kon tijdens het lezen niet alle Engelse woorden begrijpen, maar dan verzon ik er maar zelf af en toe een
betekenis bij. Poëzie staat – denk ik - nooit veraf van het gissen naar een speciale
betekenis. Al eerder won deze schrijver
verschillende prijzen, zoals de Europese Literatuurprijs en the International
Dylan Thomas Prize, meer dan terecht.
De portrettering van de personages en vooral van het
natuurpersonage Dead Papa Toothwort is rijk aan fantasie en bij tijd en wijle zijn de beschrijvingen vertederend aangrijpend.
Gruwel en tederheid vullen elkaar passend aan in dit boek. Vooral het
einde is erg hallucant en hartveroverend. Soms wil je in het verhaal meespelen om
een hand te reiken. Welke auteur kan daarin slagen? En als dat lukt, dan kan je
niet anders dan over een natuurtalent spreken, Max Porter.
Abonneren op:
Posts (Atom)