zondag 8 januari 2017
woensdag 4 januari 2017
woensdag 28 december 2016
intentioneel redactioneel
Op het Schoonselhof vind je het graf van Alice Nahon. Alice Nahon was een Antwerpse dichteres. Alice moest soms kritiek slikken van Paul van Ostaijen door het klassieke karakter van enkele verzen. Haar verzen bezitten echter een soort van levenswijsheid. De volgende versregels zijn wellicht het bekendst.
"'t is goed in 't eigen hert te kijken, nog even vóór het slapengaan, of ik van dageraad tot avond, geen enkel hert heb zeer gedaan, ..." |
Waarom vertel ik dit? Misschien om aan te tonen dat poëzie heel breed is en dat intenties niet onderschat mogen worden.
dinsdag 27 december 2016
dagje Antwerpen
Vandaag heeft het Letterenhuis me verrast. Je vindt er een rijke collectie van herinneringen aan schrijvers die soms zichzelf uitvonden. Klasbakken als Guido Gezelle en Paul van Ostaijen krijgen er ruime aandacht. Ook andere schrijvers krijgen voldoende aandacht.
In de Minderbroederstraat zag ik dan een prachtig standbeeld van Paul van Ostaijen. De man werd uitgewerkt in een beeld, een metafoor. Dit is vernieuwing op zijn best.
Ik ging ook te voet door de stad en de stad bracht me lekkere koffie. Een dag om niet te vergeten.
In de Minderbroederstraat zag ik dan een prachtig standbeeld van Paul van Ostaijen. De man werd uitgewerkt in een beeld, een metafoor. Dit is vernieuwing op zijn best.
Ik ging ook te voet door de stad en de stad bracht me lekkere koffie. Een dag om niet te vergeten.
zaterdag 24 december 2016
donderdag 22 december 2016
'Porselein'
‘Porselein’ is een boek dat verschenen is bij ‘De Eenhoorn’.
De uitgeverij verwijst naar een mythisch dier. Bestaat er ook zoiets als een
mythisch einde? Het hoofdpersonage uit ‘Porselein’ maakt dit enigszins mee.
Ingrid Godon maakte de tekeningen die in één woord prachtig zijn en de zinnen
zijn van Paul Verrept.
De meesten kennen de uitdrukking ‘zo breekbaar als
porselein’. Dat geldt ook voor de hoofdfiguur die een jongen is en de naam
‘Porselein’ draagt.
In het boek wacht het donker ons op. De invulling van het
donker kan voor iedereen verschillend zijn. ‘Het is alsof de kamer
ronddraait. Ik zweef. Het is alsof er niets en niemand is, alsof er nooit
iemand was. Ook ikzelf verdwijn.’
De vader van ‘Porselein’ is ‘verdwenen’ na een ongeval. Het
woelwater ‘Porselein’ denkt vaak aan hem. Samen verdwijnen ze met andere personen in een donkere tunnel. In die zin vindt ‘Der Erlkönig’ ook zijn thuis in dit verhaal, enkel de
papa in ‘Der Erlkönig’ wordt nu een mama.
Abonneren op:
Posts (Atom)