woensdag 12 augustus 2015

de zoektocht naar elementen




















Na de eerste meer dan geslaagde bundel van Yerna Van den Driessche, ‘Reconstructie’ volgt nu de tweede bundel van Yerna ‘Mendeljevkoorts’.

Mendeljevkoorts vermoedt een wetenschappelijke achtergrond die we ook terugvinden in de opleiding van Yerna.

In ‘Kraambed van het heelal’: ‘Stipje’ - het eerste gedicht - vliegen we mee op gevoelens. We verliezen tijd en ruimte. ‘je geleidt zonder weerstand’

Elk gedicht in deze bundel wordt gecombineerd met een element uit de tabel van Mendeljev. Ook formules komen voor zoals water of een waterstofbom.

Chemie heeft soms iets goddelijks, dat merk ik in de cyclus ‘Prikkels’. Originele invalshoeken sieren deze cyclus. Er zijn ook verrassende taalinzichten en leuke kronkels die mijn dag tot een mooie dag maken. Het valt me op hoe het kleine hier meesterlijk wordt uitvergroot.

In ‘Dwarsliggers’ gaan we verder op het elan van ‘Prikkels’, enkel het negatieve neemt hier de bovenhand. De prachtige eindzinnen, zoals ‘scheur je nieuwe barsten. het is niet verboden te gluren’, vervolmaken het geheel.

In ‘Hoe reageren’ zoekt de dichteres zich een weg in de wereld. Thema’s in deze cyclus zijn een schip dat voorbijgaat of een seizoen dat gedefinieerd wordt.

‘Val van Phaeton’ is mijn favoriet gedicht in deze cyclus. Mythologie, wetenschap en taal gaan hier hand in hand. Phaeton is de speelse god die de zonnewagen niet kon besturen en zo neerviel. Misschien is het pad van de mythologie een spoor voor een nieuwe bundel.

In ‘Op de rand van schater’ duikt wat cynisme op. De zinnen verbergen soms een harde realiteit die hier mooi wordt geformuleerd.  In ‘In de vuurlinie’ worden de zaken  nog wat scherper gesteld. Concrete gebeurtenissen uit de realiteit, bijvoorbeeld de inhoud van een krantenartikel, zijn een aanleiding om een gedicht te schrijven.

In ‘Apocalyps’, ‘Ergens op weg’ tovert Yerna een wereld die stilstaat of op ontploffen staat. Waterstofbom is de laatste formule die gebruikt wordt.

Ik zou graag deze apocalyps omdraaien in mijn bespreking. Ik zou willen spreken over een taalwonder dat tot stand kwam. ‘Mendeljevkoorts’ is een uniek album met verrassende elementen en originele zinnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten